Pozor na nebezpečí ovocných džusů

Celoročně si vychutnáváme ovocné džusy a myslíme si, bůhvíjak nejsou prospěšné a absolutně neškodné. Džusy sice obsahují spoustu vitamínů, ale jako každá jiná potravina mají také své mínusy. Jaké to tedy jsou?

Ne všechno je neškodné

Ovocné džusy jsou tedy jako každá jiná potravina prospěšné v určitých oblastech, ale vedle toho mohou zase jiným lidem uškodit. Především lidé trpící žaludečními vředy či gastritidou by se jich měli vyvarovat – zejména šťáv z citrusů, rybízu, jablka a ostružin. Mohou totiž významně podráždit váš žaludek.

fitness_dzus_zdravy

Naopak vinné šťávy jsou absolutně nevhodné pro diabetiky a obézní lidi, protože obsahují příliš vysoký podíl cukru. Navíc většina džusů má projímací účinek, takže ti, kteří trpí průjmy, by si měli džusy ředit vodou a pít je pomalu po menších doušcích.

Také k tomu, abyste z džusů získali všechny potřebné vitamíny a zdravé látky, nemusíte tyto šťávy pít po litrech. Doporučená denní dávka se pohybuje mezi jednou a třemi sklenicemi. Jestli jste ale zahájila dietu, musíte se na ně dávat ještě větší pozor. Stoprocentní ovocné šťávy jsou totiž kalorické bomby. Dávejte přednost přímo ovoci a když už džus, tak sáhněte po zeleninovém.

Jak čerstvé džusy připravit?

O čerstvých džusech se tvrdí, že ovoce v interakci s kovovými řezáky mixéru ztrácí na svých vitamínech, což je částečně pravda. V poslední době však byly vyrobeny již poměrně pokročilé mixéry, které tuto ztrátu sráží na minimum. Ztrátě vitamínů se však neubráníte ani při použití odšťavovače, takže klidně používejte dál s čistým svědomím pohodlnější a rychlejší mixéry.

Pro lepší asimilaci

Džusy vyráběné z ovoce a zeleniny mají každý své výhody. Ovocné jsou lepší pro doplnění cukrů a vitamínů, zeleninové jsou zase bohaté na minerální soli. Každý džus byste ale měla pít raději 30 až 40 minut před jídlem nebo v přestávkách mezi jídly, aby si na něj vaše žaludeční mikroflóra zvykla. Obzvláště sladké šťávy byste měla pít opravdu podle tohoto režimu, pokud totiž vypijete sladký džus po vydatném obědě, riskujete podráždění žaludku a distenzi (roztažení) břicha.

Martina M.
foto: picjumbo.com

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>