Karnitin, opravdu napomůže hubnutí?

Karnitin je jeden z nejoblíbenějších doplňků stravy. Nejčastěji po něm sahají lidé s nadváhou a sportovci, kteří si od něj slibují, že jim pomůže snížit množství tuku v těle a podpoří výkon. Je tomu opravdu tak? A co to ten karnitin vlastně je?

Karnitin je dietní doplněk, který je velmi oblíbený pro jeho účinky na spalování tuků během fyzického výkonu. Někdo si možná ještě pamatuje na světový šampionát ve fotbale v roce 1982 ve Španělsku, který vyhrála Itálie v čele se slavným Paolo Rossim. Dodnes se spekuluje, že za úspěchem Italů stál právě karnitin.

Dokáže jej tělo vyrobit samo?

Tělesný tuk se ukládá v tukových buňkách, ale jako energetický zdroj se spaluje pouze v mitochondriích svalových buněk. Aby se tuk přesunul z tukových buněk do těch svalových, je zapotřebí účinku živiny zvané L-karnitin. Čím vyšší je hladina karnitinu ve svalu, tím více tělesného tuku se spálí. Naše tělo si dovede L-karnitin udělat samo. Jedná se totiž o tělu vlastní sloučeninu, kterou si každý člověk syntetizuje ve svých játrech a ledvinách.

Běžný člověk si se svojí vlastní produkcí a příjmem karnitinu z živočišných potravin bohatě vystačí. Teoretické riziko nedostatku karnitinu hrozí kojencům, těhotným a kojícím ženám a veganům.

fitness cvičeníJak jej správně užívat?

Pro podporu oxidaci tuků a vytrvalostního výkonu by se jeho denní příjem měl pohybovat v rozmezí 1 -3 gramů. Maximální dávka by neměla přesáhnout 5 gramů, jinak hrozí průjem, spavost, vyrážka a zvýšený zápach potu.

Ideální je rozdělit jeho příjem do dvou denních dávek. Nejdůležitější je jeho užití 30 – 60 minut před výkonem.

Efekt karnitinu se projevuje až po 45 minutách nepřetržité činnosti v aerobním pásmu. V zásadě platí, že čím déle aerobní činnost trvá, tím vyšší podíl energie pochází z tuků a význam karnitinu roste. Karnitin takto napomáhá udržet vysoké tempo po delší dobu výkonu.

Kromě toho je karnitin cenný i pro jeho další vlastnosti. Zvyšuje aktivitu mozku vlivem na produkci některých přenašečů vzruchů, působí jako antioxidant pomáhá a zlepšovat stav a hybnost spermií.

A co vy, užíváte karnitin?

Martina Mlsná

foto: flickr.com, Vic

Mohlo by se vám líbit...

1 komentář

  1. Chci být hubená napsal:

    Ahoj,tak jak se daří já na to najíždím od zítra napište jak jste na tom.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>