Dieta podle krevních skupin

Dieta podle krevních skupin je v kurzu již pěknou řádku let. Dá se ale opravdu hovořit o dietě? Nebo je lepší chápat takovéto stravování spíše jako návod pro správné stravování?

Zakladatelem této diety je americký lékař přírodní medicíny Dr. D´Adamo, který proslul názorem, že na samém počátku lidstva existovala pouze jedna krevní skupina (0). Ostatní krevní skupiny (A, B a AB) se postupně vyvinuly na základě místa, ve kterém jejich nositelé žili.

V dietě podle krevních skupin jsou přesně definovány potraviny, které danému člověku prospívají nebo naopak škodí. Spíše než dietu bychom ale měli takovéto stravování nazvat jako způsob stravování, který zdravotně prospívá našemu tělu.

Jako tomu bývá u každého specifického stravování, je třeba se mít na pozoru. V praxi totiž sice rozlišujeme nejčastěji čtyři krevní skupiny, ale jsou známy další desítky krevních typů. Proto je trochu mylné se striktně upínat ke stravovacím zásadám své skupiny a vylučovat zbytečně i potraviny, které by pro někoho mohly být přesto užitečné.

Krevní skupina A

– je vlastně typ vegetariána. Vhodné potraviny proto jsou některé druhy zeleniny, ovoce, tofu, luštěniny, obiloviny, sójové výrobky, ořechy a semena, káva a víno. Z masa se doporučují ryby či bílé maso.

Nevhodnými potravinami jsou: tučné maso, stejně jako tučné mléčné výrobky, pšenice a fazole – právě tyto potraviny mají způsobovat přibírání na váze. Nedoporučují se jiné oleje než olivové a z ořechů kešu, pistácie a para ořechy. Z ovoce a zeleniny to jsou banán, meloun, rajčata, zelí, mandarinky, brambory či papriky. K pití byste si neměli dopřát pivo, limonády, černý čaj a minerálky..

Krevní skupina B

Vhodné jsou všechny druhy masa kromě vepřového a kuřecího. Mléčné potraviny, obiloviny, fazole, zelenina, ovoce, víno, čaj, káva a olivový olej.

Nevhodné jsou kukuřice, čočka, pšenice, pohanka a sezamová semínka – ty všechny mají nejvíce zapříčiňovat přibírání na váze.  Mezi další, ne až tak nebezpečné potraviny, patří bílé a vepřové maso, kokos, hrách, mořské produkty, minerálky a limonády.

Krevní skupina AB

Vhodnými potravinami jsou: maso – králík, krůta, jehněčí, skopové, ryby, mléčné výrobky, tofu, fazole, luštěniny, obiloviny, těstoviny, zelenina, ovoce, ořechy. Zelený čaj, káva, víno, pivo a minerální vody.

Nevhodnými potravinami jsou: červené maso, semínka, pohanka, kukuřice – to jsou ty, které zapříčiňují přibírání na hmotnosti. Dále plísňové sýry, mořské produkty, máslo, oleje, paprika, olivy, ředkvičky, banány, pomeranče, černý čaj a limonády.

Krevní skupina 0

Vhodné potraviny jsou všechny ty s vysoký obsahem bílkovin. Zelenina, ovoce, pivo, ryby, víno a zelený čaj.

Přibírání nejvíce způsobují zelí, květák, fazole a čočka, pšenice a obiloviny. Mezi nevhodné potraviny ale patří i kukuřice, olivy, melouny, mandarinky, banány, jahody, mléčné výrobky, káva, černý čaj a limonády.

Sandra Š.

Mohlo by se vám líbit...

1 komentář

  1. výživa v tehotenstve napsal:

    Jak dlouho vydrží chia, pokud jsou namočené v mléce?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>