Co jíst před a po cvičení?

Hubnete, začínáte sportovat a nevíte si rady, kdy a co před a po sportu jíst? Pak je tento článek právě pro vás. Pohybová aktivita velmi příznivě ovlivňuje průběh hubnutí, ale je důležité upravit si i jídelníček.

Plánujete-li sport předem, pak byste měli jídelníčku věnovat pozornost již od rána. Nezapomeňte dopřát si správnou snídani, která vám dodá energii a další jídla jezte vždy po dalších 2-3 hodinách.

Co jíst

Dejte přednost lehce stravitelným potravinám, jako je celozrnné pečivo, nízkotučné potraviny s vyšším obsahem sacharidů, např. ovoce, müsli tyčinky bez polevy, lehce stravitelný koktejl. I po konzumaci lehkých jídel nechoďte cvičit hned. Měli jste jen kousek ovoce? Pak počkejte alespoň hodinu, než začnete sportovat, ideálně ale počkejte hodiny dvě.

Cvičící ženaV posledním jídle před fyzickou zátěží se vyhněte hůře stravitelným pokrmům. To jsou potraviny bohaté na vlákninu, tuky a obsahující velké množství bílkovin.

Také je třeba doplnit množství glykogenu ve svalech i játrech. Vaše všechna jídla, včetně toho posledního, by onoho dne měla být bohatá na sacharidy, především v podobě polysacharidů, které se déle tráví a uvolňují glukózu do krevního oběhu pozvolněji. Vhodné jsou tedy cereálie či celozrnné pečivo. Prodávají se i přímo proteinové tyčinky vhodné před cvičebním výkonem, které obsahují přiměřené množství jednotlivých živin a jsou obohacené například o karnitin či guaranu.

Nepodceňujte pitný režim

Během cvičení je nezbytně nutné vstřebávat dostatek tekutin. Tekutiny slouží v organismu jako rozpouštědlo pro živiny, odpadní látky i hormony, což je velmi dobrý důvod zabránit dehydrataci, při níž se budete cítit unavení, vyčerpaní a můžete si přivodit i kolaps. Každých 15 minut sportovní aktivity byste měli průměrně vypít 250 ml nápoje. Existují ale i cvičení, u kterých by se pít nemělo – například pilates.

Chcete-li hubnout, pak během cvičení nepijte slazené nápoje. Nejideálnější je neperlivá, neslazená voda, ochucená jen o pár kapek citronu.

Pokud cvičíte proto, abyste zhubli, pak byste neměli jíst ihned po skončení, ale nejlépe 1 a 1,5 hodiny po skončení. Nejlepší jsou bílkoviny doplněné sacharidy. Tedy například čerstvý zeleninový salát s drůbežím masem, vejcem, rybou či luštěninou a malou porcí přílohy.

 

Martina Mlsná

Mohlo by se vám líbit...

1 komentář

  1. Chci být hubená napsal:

    Stoupat, stoupám, to by bylo asi delší dobu. Já si na váhu občas stoupnu, nebo spíš nestoupnu. Protože na ni stoupnu a hned sestoupnu. Na ty čárky dole se raději nedívám. Vše pro duševní zdraví.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>