Proč jsou bílkoviny tak důležité?

Také vás zajímá, proč jsou nejen během diety tolik důležité bílkoviny?

Bílkoviny nejsou přirozený palivem organismu. Tělo je využívá pro svou stavbu, růst, údržbu a obnovu kůže, vlasů, nehtů, svalové tkáně, paměti i krvinek. Rozdělujeme je na bílkoviny živočišného a rostlinného původu. Nejdůležitější zdroje bílkovin pocházejí z živočišné říše, největší obsah bílkovin má totiž maso.

Některé potraviny bohaté na bílkoviny neobsahují téměř žádné tuky, za všechny jmenujme libové hovězí a krutí maso, některé z vnitřností, ryby, tofu aj.

Doporučovaným zdrojem bílkoviny je také vaječný bílek, který na rozdíl od žloutku neobsahuje cholesterol. Na bílkoviny jsou bohaté i luštěniny a obilniny, ty ale obsahují i mnoho sacharidů, a proto u některých typů diet (např. u Dukanovy diety) nejsou zařazovány do jídelníčku.

Jen bílkovinná strava nepředstavuje nebezpečí

Ideální poměr živin je následující 5 dílů sacharidů, 3 díly tuků a 2 díly bílkovin. V případě, že potravinový koš odpovídá tomuto rozdělení, je přeměna živin ideální. Pokud se ale poměr živin změní, dojde k narušení přísunu kalorií do organismu. Strava omezená na jedinou ze tří uvedených živin vyvolává automaticky sníženou dodávku kalorií do těla.

Stravy dlouhodobě složené výhradně ze sacharidů či tuků bychom se měli vyvarovat, může totiž ohrožovat zdraví. Zvýšenou hladinou cholesterolu, cukrovkou či kardiovaskulárním onemocněním. Jedině strava složená výhradně z bílkovin nepředstavuje pro organismus nebezpečí. Jestliže trávicímu systému dodáme jen bílkovinné potraviny, bude pro něj bude obtížné plně využít jejich kalorický obsah. Organismus má totiž tendenci bílkoviny přednostně využívat pro nezbytné opravy orgánů a kalorie z nich využívá jen málo.

Jen trávením bílkovin spalujete

Trávení bílkovin je navíc mimořádně dlouhý proces. Trávení jídla bohatého na bílkoviny trvá přes tři hodiny. Na získávání kalorií z bílkovin musí tělo vynaložit značnou námahu. Bylo spočítáno, že na 100 kcal jich musí vydat 30. Jen samotný úkon trávení jídla bohatého na bílkoviny tedy snižuje konečný zisk kalorií.

1 gram na 1 kilogram váhy

V případě nedostatečného příjmu bílkovin je tělo čerpá z vlastních tkání, především ze svalů, kůže, a dokonce i z kostí. Strava by měla tělu denně dodávat1 grambílkovin na kilogram tělesné hostnosti. Jejich příjem by měl být rozdělen do tří denních jídel.

Sandra Š, Zdroj: Dukanova dieta 2014, NOXI

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>