Jak nastartovat metabolismus?

Metabolismus se s přibývajícím věkem zpomaluje, ať se nám to líbí nebo ne. Zastavit tento proces nelze, ale můžeme jej zpomalit a přimět tělo, abychom lépe spalovali a tím hubli. Pojďme se podívat jak na to. 

Po třicítce se vlivem hormonů, stresu, úbytku svalové hmoty fungování těla změní. To způsobuje zpomalení metabolismu, který vede v nabírání na váze. Existuje ale několik triků, jak metabolismus nastartovat. 

Výdej musí být větší než příjem

Naprosto zásadní je vydávat více energie, než přijmáme. To ale samozřejmě neznamená přestat jíst nebo jídlo omezit na minimimum. Důležité je nehladovět a jíst pravidelně, ideálně pětkrát denně. To tělu zajistí dostatek energie pro udržení a růst svalové hmoty. Bez ní bychom nemohli spalovat kalorie. 

Udělejte si čas na snídani

Snídaně je základ dne. Snídaně určí, jaký bude náš den, jak budeme výkonní a jakou budeme mít náladu. Tělo potřebuje po ránu dodat energii, a to ideálně do 30 minut od probuzení. Právě tak dlouho tělo vydrží, než sáhne do zásob. Se snídaní se neodbývejte. Nemáte-li času nazbyt, dejte si jogurt či jogurtový nápoj, ovocné smoothie nebo ovesné vločky s kouskem ovoce a semínky. Spěchat po ránu ale nedoporučujeme, je lepší si o dvacet minut přivstat a dát si vydatnou snídani. 

voda_citron_metabolismus

Tip: Ke zrychlení metabolismu přispívá i nalačno vypitá sklenice vlažné vody okyselená citrusem. 

Ovoce, zelenina, bílkoviny

Dbejte na to co jíte. Jídelníček by měl obsahovat hodně ovoce a zeleniny, stejně důležité jsou i bílkoviny. Ty získáme z vejce, sýrů, mléčných výrobků a libového masa. Živočišné bílkoviny jsou ukryté v tofu, luštěninách či ořechách. 

Nejen jídlem živ je člověk

Aby mohlo tělo dobře spalovat, potřebuje mít dostatek tekutin, bez tekutin v těle nemohou probíhat žádně biochemické procesy. Nikde není psáno, že musíte denně vypít pět litrů vody, tolik by ani ledviny nemohly zpracovat. Je dobré mít na mysli, že nějaké tekutiny si tělo vyprodukuje z jídla. Určitě je ale dobré vypít min. jeden litr, ideálně však 1,5 až 3 litry denně. Platí, že při sportu a v teplých dnech musí být příjem vyšší. Doporučuje se pít vodu, kdo nesnese čistou, může ji lehce okyselit. K tomu občas vypít nějakou minerálku a bylinný čaj. Nedoporučuje se pití příliš sycených, sladkých nápojů a studeného. Tělo si nejsnáze poradí s vlažnými tekutinami. 

Hýbejte se

Správně jíst a pít bohužel nestačí. Bez pohybu to nejde. Hýbat se lze ale všelijak a každý si určitě najde to své. Inspirujte se lidmi v okolí, zeptejte se, co je baví, třeba mezi jejich aktivním koníčkem najdete ten svůj. Ideální je kombinace aerobního cvičení s lehkým posilováním 3 – 4krát týdně. Abychom si pohyb nezprotivili, je důležité začít pozvolna. I kdyby to mělo znamenat, že si půjdete na patnáct minut projít a dva dny na dvacet minut a tak postupně budete přidávat. 

Sandra Š.
foto: pexels.com

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>